Nieuws

IDC Race 3

Donderdag en vrijdag trainingsdagen, zaterdag racedag… en eerlijk? Dit was misschien wel één van de meest bewogen weekenden tot nu toe.
 
Voor zowel Bas als Andreas begon het weekend bijzonder: allebei met een nieuwe racemotor aan de start.
Bas met een gloednieuwe R1, Andreas met een GSXR750.
 
Bij mij begon het donderdag direct goed mis: dynamo kapot. Dankzij René van perfectdreambikes konden we een dynamo lenen waardoor ik donderdag gelukkig nog één sessie kon rijden.
 
Vrijdag wilden we echt stappen maken, maar de eerste sessies voelde de motor ontzettend onstabiel aan. Via Jurgen kwamen we terecht bij HK Suspension, waar de motor volledig op mijn gewicht werd afgestemd.
Wat. Een. Verschil…
 
En toen kwam zaterdag…
Quali 1.
Bas reed één ronde en kwam daarna langzaam de pitstraat ingereden:
“Tim… hij is stuk…”
Hoe dan? Een gloednieuwe R1…
 
Na flink zoeken bleek het de ride-by-wire gashendel te zijn. Dankzij Rob en Richard konden we via Ten Kate Racing gelukkig nog onderdelen regelen. Motor weer opgebouwd… en ja hoor: hij deed het weer.
 
Voor precies tien minuten…
 
Daarna opnieuw storing.
Uitlezen, zoeken en stress. Uiteindelijk bleek de pickup sensor van de ontsteking defect. Gelukkig had Edwin Ott nog een reserve ontsteking liggen.
 
Met man en macht sleutelen, alles ombouwen, spanning door de hele pitbox… en letterlijk 15 minuten voor de race stond de motor eindelijk weer klaar.
 
En toen liet Bas zien waarom we blijven vechten.
Van P43 naar P5 in slechts 10 rondes.
 
Wat een ongelofelijke race.
 
Geen opgave. Geen excuses. Gewoon doorgaan en alles eruit halen wat erin zit. Als team kunnen we daar alleen maar enorm trots op zijn.
 
Ook Andreas had het zwaar met de afstelling van de nieuwe motor, maar wist alsnog als eerste te finishen in zijn klasse. Sterk gereden en belangrijke punten gepakt.
 
Al met al een weekend vol pech, stress, haast en uitdagingen… maar uiteindelijk ook een weekend waar we met trots op terugkijken.

IDC Race 2

Een weekend dat alles had, behalve dat het vanzelf ging.
 
Na mijn crash merkte ik dat het vertrouwen nog niet volledig terug was. Toch is dat precies waar zo’n trainingsdag voor is: meters maken, blijven rijden en stap voor stap het gevoel terugvinden. En dat lukte.
 
Voor Bas de Jong begon het weekend een stuk minder goed. Een kapotte versnellingsbak maakte al snel een einde aan zijn trainingsdag… en in eerste instantie leek daarmee ook zijn raceweekend voorbij.
Maar opgeven zit niet in dit team.
Op racedag hebben we alles omgegooid.
 
We hebben mijn Honda klaargemaakt, gekeurd en volledig afgestemd op Bas. In Quali 2 kreeg hij één kans om de motor te leren kennen, en die kans pakte hij.
 
Met een verse set slicks en volle focus stond hij aan de start.
Van plek 34 naar plek 15.
Geen podium, maar onder deze omstandigheden een prestatie waar we trots op zijn.
 
En minstens zo belangrijk: we verliezen zo min mogelijk punten.
 
Ook bij Andreas zat het mee én tegen. Hij reed zijn snelste ronde ooit, maar kwam helaas in de slotfase van de race ten val.
 
Voor controle is hij naar het ziekenhuis gegaan, terwijl het team alles heeft opgepakt om hem te ontzorgen. Gelukkig gaat het naar omstandigheden goed met hem.
 
Andreas zijn motor gaat naar de race motoren dokter van Aero Motoren om weer klaar gemaakt te worden voor de volgende uitdaging.
 
Dit is racen.
Niet alleen de successen, maar juist de tegenslagen, en hoe je daarmee omgaat als team.
 
En we zijn nog niet klaar… er gaan geruchten dat zowel Bas als Andreas iets nieuws op het oog hebben……..

IDC Race 1

Wat een weekend…
eentje die we niet snel gaan vergeten.
 
Vrijdag begon alles compleet verkeerd. In bocht 1 ging ik zelf onderuit door een remprobleem. Gelukkig alleen materiële schade en ikzelf alleen bont en blauw. Maar zo’n klap komt binnen, ook bij het team.
Iedereen had het van dichtbij gezien en dat speelt mentaal gewoon mee tijdens zo’n trainingsdag en race.
 
Alsof dat nog niet genoeg was, maakte Andreas later op de dag ook nog een kleine glijer. Gelukkig zonder grote gevolgen en zijn motor stond binnen no-time weer rijklaar.
Maar duidelijk: het zat niet mee.
 
Zaterdag.
Nieuwe dag, Nieuwe kansen.
Voor mij helaas geen start in de IDC ProClass1000…
maar het team liet zien waar we voor staan.
Bas de Jong knalt naar een P3 , keihard gewerkt en dik verdiend.
Andreas rijdt een ijzersterke race en pakt gewoon P2 in de IDC ProClass.
Van chaos naar podium. Van pech naar prestaties.
Dit is racen. Dit is Aero Racing.
 
Trots op het hele team. Iedereen heeft geknokt, mentaal sterk gebleven en geleverd wanneer het moest.

Nullam quis risus eget urna mollis ornare vel eu leo. Aenean lacinia bibendum nulla sed